PowerBI yleisesti

PowerBI:llä visualisoinnin luominen on lähdedatasta riippuen melko helppoa. Ohjelman käyttäminen ei itsessään vaadi muuta kuin perusymmärryksen erilaisten ohjelmistojen käyttämisestä. Julkaisu verkkoon ja yleisesti näkyville asettaminen tapahtuu myös ohjelman sisäisesti helposti. Tässä blogikirjoituksessa puhutaan PowerBI:n työpöytäversiosta, jossa on laajemmat visualisointimahdollisuudet verkkoversioon verrattuna. Sovelluksesta on käytössä Syyskuu 2017 versio.

 

Visualisoinnin luominen

Yksinkertaistettuna vaiheet raportiin tekemiseen ovat seuraavanlaiset:

  • Vaihe 1: Lataa tarvitsemasi data PowerBI sovellukseen. Data voi olla monessa eri muodossa, kuten csv tai xlsx, ja voit ladata useita tiedostoja samaan aikaan. Jos haluamasi tiedot ovat jaettu esimerkiksi vuosien mukaan eri tiedostoihin, ne voidaan yhdistää yhdeksi tiedostoksi PowerBI:n sisällä.

  • Vaihe 2: Siirry ”Report”-ikkunaan, jossa näet lataamasi tiedot yhtenä tauluna, jossa esimerkiksi csv tiedoston sisältämät kolumnit on jaettu omiin kenttiinsä. Mikäli latasit useamman tiedoston, ne näkyvät kukin omana tiedostonaan ja niiden alla löytyvät niihin kuuluvat kentät.
  • Vaihe 3: Raahaa haluamasi kenttä, esimerkiksi ”laskun summa” pääikkunaan. Valitsemalla ilmestyneen kohdan, voit valita halutun esitystavan ikkunan oikeasta reunasta. Näitä on esimerkiksi perinteinen taulukko, mutta myös histogrammit ja puunäkymä. Voit seuraavaksi raahata toisen kentän samaan näkymään, esimerkiksi ”laskun lähettäjä”, jolloin voit lajitella laskut oikeille lähettäjille ja laskea näistä summat.

Julkaiseminen

Luotuasi halutun raportin voit tallentaa sen omana tiedostonaan ja lähettää eteenpäin muiden muokattavaksi. Tai voit julkaista raportin, ja jakaa linkkiä niille kenen tarvitsee nähdä raportti. Raportti on katsottavissa julkaisutoiminnolla verkossa missä päin maailmaa tahansa.

Julkaiseminen tapahtuu ensin lataamalla visualisointi verkossa olevaan työtilaan, josta se voidaan sitten jakaa eteenpäin halutulla tavalla. Sille löytyy useampi eri vaihtoehto.

Jakaminen voidaan tehdä seuraavilla tavoilla:

  • Tapa 1: Verkkojulkaisu. Verkkojulkaisusta saa tehtyä sivulle upotettavan iframe näkymän, tai suoran linkin visualisointiin.
  • Tapa 2: SharePoint upotus. Esityksestä luodaan linkki, joka upotettuna SharePoint sivuun näyttää visualisoinnin.
  • Tapa 3: PowerPoint esitys. Visualisoinnista voidaan tehdä Power Pointissa avattava esitys. Esitys ei ole interaktiivinen.
  • Tapa 4: Koko tiedoston jakaminen vaikkapa muistitikulla. Saat ladattua raportin, jonka avaamiseen tarvitaan PowerBI:n työpöytäversio.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *