Tapahtumarajapinnan (TRP) Vastuualueet

Hankkeen ensimmäinen pilotti eli Kanta-Hämeen tapahtumarajapinta edistyy hyvää vauhtia. Valmisteluryhmä on käynyt aktiivista keskustelua mihin suuntaan asioita tulee viedä. Asiakokonaisuus ja miten mikäkin liittyy toisiinsa ei ole helpoin asia kuitenkaan sisäistää. Ajattelimme, että teemme tästä ihan oman blogi-kirjoituksensa selventämään miten vastuut ja tekeminen jakautuu. Kaikkea emme pysty hankkeena kaikille valitettavasti tekemään. Kaikille pystymme silti tarjoamaan tarvittavat tiedot ja koulutukset, jotta toiminnot pystytään toteuttamaan.

HANKKEEN ENSIMMÄINEN PRIORITEETTI PILOTISSA

Muokata Helsingin Linked Events-tapahtumarajapinnasta, yhdessä valmisteluryhmän kanssa, Kanta-Hämeeseen sopiva ratkaisu. Ratkaisu tulee olla sopiva kaupungeille, kunnille, yrityksille, yhdistyksille, pientapahtumajärjestäjille ja muille. Hankkeena vastaamme tiedon tallettamisesta ja jakelusta pilottivaiheessa eli rajapinnan pystyttämisestä, määrittelystä sekä ylläpidosta.

Toinen Prioriteetti

Rakentaa toimiva demo-syöttölomake sekä -hakusivu tapahtumille verkkoon. Tämän kautta kuka vain pystyy rajapintaan lisäämään tapahtuman ja näkemään sen hakusivulla.

tapahtumarajapinta vastuualueet
TOIMIVUUS JA MÄÄRITYKSIEN VIIMEISTELY

Demo-syöttölomakkeen ja -hakusivun avulla todetaan rajapinnan toimivuus. Näitä käytetään myös itse rajapinnan sisällön määrittelyssä, koska visuaalista informaatiota on helpompi tulkita. Kun syötät tapahtuman konkreettiseen syöttölomakkeeseen ja näet lopputuloksen hakusivulla niin usein myös huomaat ovatko määrittelyt riittäviä tai pitääkö jotain muuttaa. Kun näiden avulla rajapinta on testattu ja sisältö hyväksytetty valmisteluryhmällä niin siirrymme seuraavaan vaiheeseen.

KÄYTTÄJIEN KOULUTTAMINEN JA AUTTAMINEN

Tarkoituksena on siis yhdessä valmisteluryhmän kanssa määrittää sellainen ratkaisu, joka sopii lähtökohtaisesti kaikille asiasisällöltään. Monella taholla on omat toimintamallinsa, järjestelmänsä sekä tarpeensa. Hankkeena emme suoraan ota kantaa tähän kuka mitenkäkin oman syöttöpuolensa tai loppunäkymän rakentaa tai yhdistää rajapintaan. Tärkeintä on, että tapahtumat löytyvät jatkossa myös rajapinnasta. Me järjestämme koulutuksia ja muita tilaisuuksia, jossa opastetaan, koulutetaan ja autetaan löytämään parhaat tavat toimia.

AIKATAULU

Tällä hetkellä tietokannan ja rajapinnan määrittelyt ovat hyvällä mallilla ja isoimmat tekniset sudenkuopat pitäisi olla ratkaistu. Syöttölomaketta työstetään parasta aikaa ja ensimmäinen toimiva versio pitäisi olla julkaistu maaliskuun 2018 loppuun mennessä.

KOMPROMISSEJA

On hyvä muistaa, että koska olemme rakentamassa kaikille yhteistä alustaa niin kaikkien toiveita emme pysty toteuttamaan. Kun kaikki tekevät pieniä kompromisseja ja ajattelevat yhteistä päämäärää niin lopputuloksesta tulee hyvä. Kaikkia toiveita ei pystytä tässä vaiheessa edes tekemään yhteneväisyyden säilyttämiseksi alkuperäiseen Linked Eventsiin. Näitä tullaan varmasti jatkokehittämään myös alkuperäisen tuoteomistajan kanssa.

MUITA MAHDOLLISUUKSIA

Kun rajapinta, demo-syöttölomake ja -hakusivu on toiminnassa tarkastelemme myös muita käyttöönottoa helpottavia tekijöitä kuten esimerkiksi wordpress-pluginin rakentamista. Jatkokehitykset ja tämänlaiset asiat tulevat silti vasta näiden tärkeimpien alkumäärittelyiden jälkeen.

2 thoughts on “Tapahtumarajapinta ja vastuualueet

  1. Minna Takala says:

    Kiitos todella paljon – ensimmäinen versio rohkeasti pystyyn – ja sitten jatkokehitystä sitä mukaa kuin palautetta tulee. Unelma saada Kanta-Hämeen tapahtumat hienosti ja helposti löydettäviksi esille etenee askel kerrallaan !
    Myöhemmin keväällä onkin sitten talkoiden paikka, jotta saadaan erilaiset kesänäyttelyt, tapahtumat, teatterit ja retket esille 🙂

  2. Kaisa Paavilainen says:

    Hienosti väännetty mallinnos vastuista. Kauan suunniteltu ja haudottu yhteinen kalenteri alkaa todellakin toteutua Hämeenlinnan seudulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *