Avainsanat, kategoriat ja kohderyhmät

Tuttuja asioita monesta eri tapahtumakalenterista. Osa pitää näitä itsestäänselvyyksinä ja hyvinä asioina ja osa näkee esimerkiksi kohderyhmittelyn negatiivisessa valossa. Haluamme tällä kirjoituksella avata miksi näiden käyttö tapahtumien yhteydessä on tärkeää ja hyvä asia tapahtumatietojen jatkokäyttöä ajatellen.

tarkoituksena ei ole luokitella tapahtumia…

Kohderyhmien eikä kategorioiden pikavalintojen ole tarkoitus lokeroida tapahtumia millään tavalla. Meidän lähestymiskulma on, että lähtökohtaisesti kaikki tapahtumat soveltuvat kaikille. Ideana ei myöskään ole että kategorioiden ja avainsanojen avulla tiputettaisiin tiettyjä tapahtumia pois näkyvistä eri kalentereissa. 

…Vaan parantaa tapahtumien näkyvyyttä ja löydettävyyttä.

Ideana näiden rakentamiselle on, että kategorioita, avainsanoja ja kohderyhmiä tulee ainakin muutamia valittua helpommin kuin pelkän hakukentän kautta. Sillä mitä enemmän näitä tapahtumalla on, niin sitä helpompaa tapahtumatietojen jatkohyödyntäjien on rakentaa juuri sellainen näkymä kuin he itse haluavat. Kohderyhmät, avainsanat ja kategoriat lisäävät tapahtumasi näkyvyyttä niissä palveluissa, jotka haluavat näyttää rajattuja hakutuloksia.

ESIMERKIN KAUTTA

Otetaan esimerkki tapahtumasta. Tapahtuma on lasten ja nuorten liikuntatapahtuma. Tapahtuma syötettiin aiemmalla versiolla jossa kategoriat, avainsanat ja kohderyhmät olivat niputettuna yhteen kenttään. Kentässä piti olla vähintään 1 valinta. Syöttäjä päätti valita vain yhden avainsanan joka oli nuoret. Muuten syöttö onnistui hyvin ja tapahtuma on kuvattu hyvin. Tapahtuma näkyi muutamassa muussa palvelussa, jotka hakivat kaikki Tavastia Eventsissä olevat tapahtumat. Tapahtuma ei kuitenkaan näkynyt sivulla, jossa on listattu kaikki lasten tapahtumat. Tämä johtui siitä, että he nostavat vain kaikki tapahtumat, joissa  avainsana lapset esiintyy. Tapahtuma ei näkynyt myöskään sivulla, jossa on listattu kaikki alueen urheilutapahtumat, koska asiasanaa urheilu tai liikunta ei ollut määritetty tapahtuman yhteyteen.

LESS IS LESS, MORE IS MORE

Vanha sanonta Less is More ei tässä tapauksessa pidä paikkaansa. Mitä vähemmän kohderyhmiä, kategorioita ja avainsanoja on käytetty niin sitä vähemmässä määrässä kohdennetuja kalentereita tapahtuma näkyy, vaikka tapahtuma sinne sisällöltään täysin kuuluisikin. Miten itse hakisit esimerkiksi 10 000 tapahtuman joukosta esimerkiksi urheilutapahtumat jos niissä missään ei olisi käytetty yhtäkään kategoria tai avainsanaa? Niinpä. Tapahtumatietojen hyödyntäjät tulevat rajaamaan tapahtumia kohderyhmien, kategorioiden ja avainsanojen mukaan. Joten pidä huoli, että omat tapahtumasi ovat näillä hyvin kuvattu, jotta se näkyy mahdollisimman monessa kalenterissa missä se kuuluisikin näkyä!

Lisättyjen pikavalintojen yso sanat löytyvät rajapinnan kuvauksesta: 

http://api.tavastiaevents.fi/tavastiaevents/documentation/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *