AvoinHäme -hankkeen ensimmäinen pilotti on positiiviseksi yllätykseksi työllistänyt meitä enemmän, kuin osasimme odottaa. Alunperin kokeellisesta testiversiosta onkin kasvanut koko maakunnan toimiva ja käytössä oleva tapahtumarajapinta. Tämä pilotti toimii myös edelläkävijänä Hämeenlinnan ekosysteemien kärkien osalta avoimen datan sanansaattajana. Tässä postauksessa avaamme kuinka Tavastia Eventsin käyttöönotto ja käyttö tapahtuu.

Tavastia Eventsin idea on taustalla toimiva tietokanta. Kun syöttää tapahtuman Tavastia Eventsiin, se tallentaa tapahtumatiedon yhteen paikkaan. Tietokannasta tiedot voi hakea kuka tahansa mihin tahansa tapahtumakalenteriin, palveluun, sivuille tai vaikka mobiiliapplikaatioon avoimen rajapinnan ansiosta. Tavastia Eventsin sivuilta löytyvä hakusivu/tapahtumakalenteri on tehty havannoillistamaan tapahtumien näyttötapaa. Tavastia Events -sivusto ei siis ole itsessään ainostaan palvelu tai kalenteri, vaan se on visuaalinen ydin tapahtumarajapinnalle. Rajapinnan voisi ajatella vaikkapa internettinä – kukaan ei sitä näe, mutta on se on olemassa ja kerää kaiken datan samaa paikkaan kaikkien hyödynnettäväksi. Tavastia Events on siis paljon enemmän kuin vain tapahtumakalenteri. 

Kuinka otan tavastia eventsin käyttöön?

Tapahtumarajapinnan asennukseen ja käyttöönottoon löytyy perusteelliset ohjeet Tavastia Eventsin sivuilta.
Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa:

  • Halutessasi hyödyntää sivuillasi Tavastia Eventsistä löytyvää tapahtumatietoa ja näyttää sitä sivuillasi, tarvitset koodarityötä n. 2-3 viikkoa. Tulevaisuudessa tätä vaihetta helpottaa erikseen asennettava WordPress -liitännäinen, mutta toistaiseksi käyttöönotto tapahtuu käsin koodaamalla.
  • Halutessasi omille sivuillesi oman syöttölomakkeen tapahtumientietojen lisäämistä varten, tarvitset viikon verran koodari työtä.
  • Tavastia Eventsin rajapinta on rakennettu siten, että sillä ei ole merkitystä, millaisella alustalla omat verkkosivusi ovat. Rajapinnan saa liitettyä kaikkien sivujen yhteyteen.

Mikäli tarvitset asennusvaiheessa apuja tai neuvoa, autamme mielellämme. Meillä on myös vinkata tekijöitä, joille tapahtumarajapinnan koodaus on jo tuttua.
Rajapinnan teknisestä osuudesta vastaa Juuso Saarinen, juuso.saarinen@hamk.fi

mitä ominaisuuksia Tavastia Eventsistä löytyy?

Tavastia Events on rakennettu palvelemaan koko maakunnan tarpeita. 

  • Voit suodattaa omille sivuillesi näkymään juuri sinua ja sivusi kävijöitä kiinnostavat tapahtumat. Tapahtumia voi suodattaa niin kategorian, avainsanan, paikkakunnan, postinumeron tai vaikkapa vapaan sanahaun mukaan.
  • Voit lisätä yhdellä syöttökerralla tapahtuman, jolla on monta eri esitysaikaa ja -päivää. Kun syötät tapahtumaa, klikkaat vain kaikki päivät ja kellonajat samalla kertaa! Tämä säästää huomattavasti aikaa ja resursseja.
  • Mikäli huomaat virheen syöttämässäsi tapahtumassa, pääset muokkamaan tapahtumaa syöttövaiheessa antamasi salasanan avulla. Yhdellä muokkauskerralla tieto välittyy kaikkiin Tavastia Eventsin tapahtumatietoja hyödyntäviin kalentereihin.
  • Tapahtuman perustiedot voit lisätä myös englanniksi!

Tavastia Eventsin jatkoylläpito on turvattu. Tiedotamme tästä maaliskuun aikana yksityiskohtaisemmin ja laajemmin. On mahtavaa, että suuri työ ei mene hukkaan, vaan tapahtumarajapinta jää aktiiviseen käyttöön.

Nyt on hyvä aika laittaa tapahtumakalenterit uuteen uskoon ja hyödyntää koko maakunnan tapahtumatietoja!
Tapaamme teitä mielellämme Tavastia Eventsin tiimoilta ja avustamme mahdollisissa ongelmissa. Mitä ikinä mielen päällä onkaan, voitte olla yhteydessä projektikoordinattori Minna Tarkkalaan, minna.tarkkala@hamk.fi

Alla vielä havainnollistava video, miten Tavastia Events toimii.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *